{"type": "FeatureCollection", "features": [{"type": "Feature", "id": 174131, "geometry": {"type": "Polygon", "crs": {"type": "name", "properties": {"name": "EPSG:31370"}}, "coordinates": [[[152295.9254673742, 213579.8998033761], [152303.6463978905, 213579.6246074841], [152303.3598925782, 213571.5863784534], [152295.638962062, 213571.8615743454], [152295.9254673742, 213579.8998033761]]]}, "properties": {"id": 174131, "uri": "https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/174131", "erfgoedobject": "https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/200508", "omschrijving": "Elektrische kraan 371 JA", "aanduidingstype": "https://id.erfgoed.net/thesauri/aanduidingstypes/1", "erfgoedtypes": [{"uri": "https://id.erfgoed.net/thesauri/erfgoedtypes/250", "naam": "havenkranen"}], "contexten": [], "dateringen": [{"uri": "https://id.erfgoed.net/thesauri/dateringen/1073", "naam": "na WO II"}], "stijlen_en_culturen": [], "materialen": [], "soorten": [], "beschrijving": "

Deze bescherming betreft de voorlopige bescherming van de elektrische kraan nummer 371 JA met inbegrip van de volledige uitrusting.

De kraan werd met inbegrip van de volledige uitrusting in 2018 verplaatst naar de Rijnkaai in Antwerpen. Op 24 augustus 2023 wordt de kraan met inbegrip van de volledige uitrusting op haar nieuwe locatie voorlopig beschermd als monument. De bescherming als monument van de kraan op de locatie kaai 205 langs de Wijnweg werd op 24 augustus 2023 voorlopig opgeheven.

", "provincie": "Antwerpen", "gemeente": "Antwerpen", "straat": "Rijnkaai", "adres": "Rijnkaai zonder nummer (Antwerpen)", "waarden": {"waardesets": [{"motivatie": "

De op de Rijnkaai gelegen elektrische havenkraan 371 JA (met inbegrip van de volledige uitrusting) is het enige nog resterende en goed bewaarde exemplaar van de twintig elektrische stukgoedkranen die tot in de jaren 1990 op een vijf meter breed kraanspoor op de zuidkaaien van het Leopolddok reden en als kokerkraan met een volledig gesloten toren in 1958-59 door de Duitse firma Kocks uit Bremen werden gebouwd. In een periode waarin de meeste kranen Boomse kranen waren, was dit een vrij uitzonderlijke bestelling. Tevens vormt de kraan een materi\u00eble illustratie van de wijze waarop de haveninfrastructuur in de Antwerpse haven vanaf 1907 steeds meer met behulp van elektriciteit als drijfracht functioneerde.

", "waardetypes": [{"uri": "https://id.erfgoed.net/thesauri/waardetypes/44", "label": "industrieel-archeologische waarde"}]}], "algemeen": {"tekst": "

De elektrische kraan nr. 371 JA met inbegrip van de volledige uitrusting is voorlopig beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de:

"}}}}]}