{"type": "FeatureCollection", "features": [{"type": "Feature", "id": 174132, "geometry": {"type": "Polygon", "crs": {"type": "name", "properties": {"name": "EPSG:31370"}}, "coordinates": [[[152295.9318094947, 213562.8904671335], [152305.9337089417, 213562.4193653953], [152305.114514722, 213544.2381019551], [152295.1254794696, 213544.670014399], [152295.9318094947, 213562.8904671335]]]}, "properties": {"id": 174132, "uri": "https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/174132", "erfgoedobject": "https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/200506", "omschrijving": "Elektrische kraan 347 IA", "aanduidingstype": "https://id.erfgoed.net/thesauri/aanduidingstypes/1", "erfgoedtypes": [{"uri": "https://id.erfgoed.net/thesauri/erfgoedtypes/250", "naam": "havenkranen"}], "contexten": [], "dateringen": [{"uri": "https://id.erfgoed.net/thesauri/dateringen/1073", "naam": "na WO II"}], "stijlen_en_culturen": [], "materialen": [], "soorten": [], "beschrijving": "

Deze bescherming betreft de voorlopige bescherming van de elektrische kraan nummer 347 IA met inbegrip van de volledige uitrusting.

De kraan werd met inbegrip van de volledige uitrusting in 2019 verplaatst naar de Rijnkaai in Antwerpen. Op 24 augustus 2023 wordt de kraan met inbegrip van de volledige uitrusting op haar nieuwe locatie voorlopig beschermd als monument. De bescherming als monument van de kraan op de locatie Vosseschijnstraat werd op 24 augustus 2023 voorlopig opgeheven.

", "provincie": "Antwerpen", "gemeente": "Antwerpen", "straat": "Rijnkaai", "adres": "Rijnkaai zonder nummer (Antwerpen)", "waarden": {"waardesets": [{"motivatie": "

De op de Rijnkaai gelegen elektrische kraan nr. 347 IA (met inbegrip van de volledige uitrusting) is het enige nog bewaarde voorbeeld van een op negen meter-sporen op de havenkaden rijdende elektrische havenkraan uit 1953-1954 die is uitgerust met een topbeweging met tegenwicht en is gebouwd door \u00e9\u00e9n van de belangrijkste Belgische constructeurs, zijnde het Hobokense bedrijf Titan Anversois. De havenkraan is tevens een materi\u00eble illustratie van zowel de wijze waarop de haveninfrastructuur in de Antwerpse haven vanaf 1909 steeds meer met behulp van elektriciteit als drijfkracht functioneerde alsook van de aankoop van steeds zwaardere havenkranen.

\n

De naar oorspronkelijk model gereconstrueerde 18 meter lange 9 meter brede sporen op de Rijnkaai maken deel uit van de uitrusting van de op sporen rijdende elektrische kraan nr. 347 IA. De sporen zijn samengesteld uit standaardelementen en getuigen van de wijze waarop dergelijke sporen destijds werden samengesteld. Ze zorgen ervoor dat de havenkraan verrijdbaar is, zoals gebruikelijk voor dit type kranen.

", "waardetypes": [{"uri": "https://id.erfgoed.net/thesauri/waardetypes/44", "label": "industrieel-archeologische waarde"}]}], "algemeen": {"tekst": "

De elektrische kraan nr. 347 IA met inbegrip van de volledige uitrusting is voorlopig beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de:

"}}}}]}